Kunstsammlungen am Theaterplatz
Presentation of the Collection

Romanticism and Modernism

Romanticism and Modernism

This presentation of the collection draws various threads through the holdings of the Kunstsammlungen Chemnitz. Spanning three centuries, it traces the course of these stories, weaving together different art forms, from painting to textile art. It showcases outstanding examples of 19th- and early 20th-century paintings alongside decorative art objects and textiles. These pieces emphasise Chemnitz’s significance as a hub of the textile industry at the beginning of the 20th century. Sensual stockings, lace, silks and patterned cloths testify to a time when a growing middle class was developing a new lifestyle. Work led to prosperity, and prosperity led to education and beauty. Many entrepreneurial families in the city provided significant support to the newly founded Kunsthütte, and later to the newly built Kunstsammlungen am Theaterplatz. Poignant dialogues between paintings, sculptures, posters, and artefacts reflect what was valued and desired in Saxony at that time. Contemporary art interventions highlight the ongoing interest in engaging with the collection.

Gallery

Casper David Friedrich , Segelschiff, um 1815, Öl auf Leinwand auf Sperrholz, Kunstsammlungen Chemnitz
Casper David Friedrich
Segelschiff, um 1815
Julius Scholtz (1825–1893), Bildnis Helene Theresie Gräfin von Einsiedel-Wolkenburg, geb. Keysselitz (1852–1907), 1874, Öl auf Leinwand, 140 x 90 cm, Kunstsammlungen Chemnitz, Foto: Kunstsammlungen Chemnitz/PUNCTUM/Bertram Kober
Julius Scholtz (1825–1893)
Bildnis Helene Theresie Gräfin von Einsiedel-Wolkenburg, geb. Keysselitz (1852–1907), 1874
Paul Sturm, Weibliche Büste, 1908, Farbiger Marmor, Kunstsammlungen Chemnitz
Paul Sturm
Weibliche Büste, 1908
Ernst Ferdinand Oehme, Landschaft bei Maxen mit Blick auf das Elbsandsteingebirge, 1838, Öl auf Leinwand, Kunstsammlungen Chemnitz
Ernst Ferdinand Oehme
Landschaft bei Maxen mit Blick auf das Elbsandsteingebirge, 1838
Max Klinger (1857–1920), Kassandra, 1895/Guss nach 1903, Bronze, 41,3 x 31,8 x 35,2 cm , Kunstsammlungen Chemnitz , Foto: Kunstsammlungen Chemnitz/PUNCTUM/Bertram Kober
Max Klinger (1857–1920)
Kassandra, 1895/Guss nach 1903
Carl Gustav Carus (1789–1869), Blick auf Dresden bei Sonnenuntergang, um 1822, Öl auf Leinwand, 22 x 30,5 cm, Kunstsammlungen Chemnitz, Foto: bpk/Kunstsammlungen Chemnitz/PUNCTUM/Bertram Kober
Carl Gustav Carus (1789–1869)
Blick auf Dresden bei Sonnenuntergang, um 1822
Max Slevogt (1868–1932), Dame in braun (Else Berna), 1908, Öl auf Leinwand , 140 x 90 cm , Kunstsammlungen Chemnitz, Foto: bpk/Kunstsammlungen Chemnitz/May Voigt
Max Slevogt (1868–1932)
Dame in braun (Else Berna), 1908