Textile and Decorative Arts Collections

Otto Eckmann (1865–1902), Ausschnitt aus: Fünf Schwäne (Pfeilerbehang), 1897, Wirkarbeit, Leinen, Wolle, 238 x 78 cm, Kunstsammlungen Chemnitz, Foto: Kunstsammlungen Chemnitz/PUNCTUM/Bertram Kober

The textile collections have their roots in the model collection compiled in 1898 and include unique samples from the 19th and 20th centuries, with a special focus on Art Nouveau, Art deco, Wiener Werkstätte, and Bauhaus, along with a large selection of carpets, embroidery, lace, and non-European textiles. Renowned artists are represented in the collections, such as William Morris, Charles Francis Annesley Voysey, Lewis Foreman Day, Koloman Moser, Dagobert Peche, Richard Riemerschmid, Otto Eckmann, Josef Hoffmann, Mariano Fortuny, Alexandre Sandier, Félix Aubert, and many more. A special feature are 4,500 ladies’ stockings and 500 pairs of gloves from the period between 1880 and 1930, as well as 600 fragments of Coptic textiles dating from the 4th to the 8th centuries. Moreover, the Textile and Decorative Arts Collections also include a number of exclusive Japanese colour stencils (150 katagami) and European wallpapers (1,000 exhibits), nature studies (150 sheets), decorative art, and an important collection of posters by international artists from the 19th and 20th centuries (3,000 in number). The decorative artworks by Henry van de Velde are on view in the Henry van de Velde Museum.

The majority of the 22,000 items in the holdings of the Textile and Decorative Arts Collections were acquired at the height of the industrial era in Chemnitz, and they are being continually expanded to this day. The textile collection is unique in Europe because of its particular quality and diversity.

Gallery

Otto Eckmann (1865–1902), Fünf Schwäne (Pfeilerbehang), 1897, Wirkarbeit, Leinen, Wolle, 238 x 78 cm, Kunstsammlungen Chemnitz, Foto: Kunstsammlungen Chemnitz/PUNCTUM/Bertram Kober
Otto Eckmann (1865–1902)
Fünf Schwäne (Pfeilerbehang), 1897
Linkes Vorderteil eines Taufkleides (Detail), Brüssel, um 1720, Klöppelspitze, Leinen, 62 x 35 cm, Kunstsammlungen Chemnitz, Foto: Kunstsammlungen Chemnitz/PUNCTUM/Bertram Kober
Linkes Vorderteil eines Taufkleides (Detail), Brüssel, um 1720
William Morris (1834–1896), Strawberry Thief (Erdbeerdieb), 1883, Baumwolle, Modeldruck, 66,5 x 49,5 cm, Kunstsammlungen Chemnitz, Foto: Kunstsammlungen Chemnitz/Antje Neumann-Golle
William Morris (1834–1896)
Strawberry Thief (Erdbeerdieb), 1883
Familie Friedrich Kircheisen, Chemnitz, Damenstrümpfe, um 1890, Kunstsammlungen Chemnitz, Foto: bpk/Kunstsammlungen Chemnitz/May Voigt
Familie Friedrich Kircheisen, Chemnitz
Damenstrümpfe, um 1890
Familie Friedrich Kircheisen, Chemnitz, Damenstrümpfe, um 1908, Kunstsammlungen Chemnitz, Foto: bpk/Kunstsammlungen Chemnitz/May Voigt
Familie Friedrich Kircheisen, Chemnitz
Damenstrümpfe, um 1908
Familie Friedrich Kircheisen, Chemnitz, Damenstrümpfe, um 1910, Kunstsammlungen Chemnitz, Foto: bpk/Kunstsammlungen Chemnitz/May Voigt
Familie Friedrich Kircheisen, Chemnitz
Damenstrümpfe, um 1910
Henry van de Velde (1863–1957), Teppich, 1909, Knüpfteppich, symmetrischer Knoten, Flachs, Wolle, 199 x 97,5 cm, Kunstsammlungen Chemnitz, Foto: bpk/Kunstsammlungen Chemnitz/May Voigt © VG Bild-Kunst, Bonn 2020
Henry van de Velde (1863–1957)
Teppich, 1909
Erica von Scheel (1881–1966), Batik für einen Tisch, um 1908/1909, Batik, Seide, ø 90 cm, Kunstsammlungen Chemnitz, Foto: bpk/Kunstsammlungen Chemnitz/May Voigt
Erica von Scheel (1881–1966)
Batik für einen Tisch, um 1908/1909
Josef Hoffmann (1870–1956) , Jagdfalke (Druckstoff), 1910/1915, Modeldruck, Leinen, 99 x 70,5 cm, Kunstsammlungen Chemnitz, Foto: bpk/Kunstsammlungen Chemnitz/May Voigt
Josef Hoffmann (1870–1956)
Jagdfalke (Druckstoff), 1910/1915
Otti Berger (1898–1944), Kinderzimmerteppich, 1929, Bauhaus Dessau, Abgewandelte Leinwandbindung, Baumwolle, merzerisierte Baumwolle, 187,5 x 112,5 cm, Kunstsammlungen Chemnitz, Foto: bpk/Kunstsammlungen Chemnitz/May Voigt
Otti Berger (1898–1944)
Kinderzimmerteppich, 1929, Bauhaus Dessau
Künstler:in unbekannt, Diwandecke, 1929, Bauhaus Dessau, Doppelgewebe mit Füllschuss, Leinwandbindung, Baumwolle, Wolle, 200 x 126 cm, Kunstsammlungen Chemnitz, Foto: bpk/Kunstsammlungen Chemnitz/May Voigt
Künstler:in unbekannt
Diwandecke, 1929, Bauhaus Dessau
Maria May (1900–1968), Paris (Spritzstoff), 1930, Schablonenspritzdruck, Viskose, Kreppbindung, 237 x 117 cm, Kunstsammlungen Chemnitz, Foto: bpk/Kunstsammlungen Chemnitz/May Voigt
Maria May (1900–1968)
Paris (Spritzstoff), 1930
Wanda Bribrowicz (1878–1954) , Schafe (Wandbehang), 1949, Handweberei, Gobelin, 180 x 150 cm, Kunstsammlungen Chemnitz, Foto: Kunstsammlungen Chemnitz/PUNCTUM/Bertram Kober
Wanda Bribrowicz (1878–1954)
Schafe (Wandbehang), 1949
Inge Götze (*1939), Magma im Quadrat, 1984, Kunstseide, Seide, Baumwolle, Faltentechnik, Applikation, 162 x 162 cm, Kunstsammlungen Chemnitz, Foto: Kunstsammlungen Chemnitz/PUNCTUM/Bertram Kober © Inge Götze
Inge Götze (*1939)
Magma im Quadrat, 1984
Elrid Metzkes (1934–2014), Tanz I–II, 1987–1989, Gobelin, Wolle, Leinen, je 220 x 150 cm, Kunstsammlungen Chemnitz, Foto: Kunstsammlungen Chemnitz/PUNCTUM/Bertram Kober
Elrid Metzkes (1934–2014)
Tanz I–II, 1987–1989
Henry van de Velde (1863–1957), Plakat TROPON, 1898, Farblithografie, 108,5 x 73 cm, Kunstsammlungen Chemnitz, Foto: bpk/Kunstsammlungen Chemnitz/May Voigt © VG Bild-Kunst, Bonn 2020
Henry van de Velde (1863–1957)
Plakat TROPON, 1898
Max Pechstein (1881–1955), Naturstudie, 1902, Bleistift, Aquarell, Deckfarbe auf Papier, 69,5 x 47,9 cm, Kunstsammlungen Chemnitz, Foto: bpk/Kunstsammlungen Chemnitz © VG Bild-Kunst, Bonn 2020
Max Pechstein (1881–1955)
Naturstudie, 1902
Wilhelm Freese, Plakat anlässlich der Jubiläums-Ausstellung des Kunstgewerbevereins Chemnitz, 1909, Farblithografie, Kunstsammlungen Chemnitz, Foto: Kunstsammlungen Chemnitz/Archiv
Wilhelm Freese
Plakat anlässlich der Jubiläums-Ausstellung des Kunstgewerbevereins Chemnitz, 1909
Hans Christiansen (1866–1945), Tapete, 1910, Papier, gedruckt, Kunstsammlungen Chemnitz, Foto: Kunstsammlungen Chemnitz/Archiv
Hans Christiansen (1866–1945)
Tapete, 1910
Wanda von zur Mühlen (1886–1962), Tapete, 1912, Papier, gedruckt, Kunstsammlungen Chemnitz, Foto: Kunstsammlungen Chemnitz/Archiv
Wanda von zur Mühlen (1886–1962)
Tapete, 1912
Katagami (japanische Färbeschablone), 19. Jh., Maulbeerbaumpapier, Kunstsammlungen Chemnitz, Foto: Kunstsammlungen Chemnitz/Archiv
Katagami (japanische Färbeschablone), 19. Jh.
Henry van de Velde (1863–1957), Schreibtisch, 1902/1903, Eiche, Messingbeschläge, 82 x 204 x 44 cm, Kunstsammlungen Chemnitz, Foto: bpk/Kunstsammlungen Chemnitz/May Voigt © VG Bild-Kunst, Bonn 2020
Henry van de Velde (1863–1957)
Schreibtisch, 1902/1903
Steger, Milly (1881–1948), Kauerndes Mädchen, 1925, Porzellan, 30 cm hoch, Kunstsammlungen Chemnitz, Foto: Kunstsammlungen Chemnitz/PUNCTUM/Bertram Kober
Steger, Milly (1881–1948)
Kauerndes Mädchen, 1925
Josef Hoffmann (1870–1956), Becher, 1926, Messing, 32,5 cm hoch, Kunstsammlungen Chemnitz, Foto: Kunstsammlungen Chemnitz/PUNCTUM/Bertram Kober
Josef Hoffmann (1870–1956)
Becher, 1926
Karl Heubler (1884–1961), Weinkrug, 1935, Kupfer, 16 cm hoch, Kunstsammlungen Chemnitz, Foto: Kunstsammlungen Chemnitz/PUNCTUM/Bertram Kober
Karl Heubler (1884–1961)
Weinkrug, 1935
Karl Schmidt-Rottluff (1884–1976), Kerzenständer, vor 1943, Eisen, geschmiedet, 137 x 90 x 44 cm, Kunstsammlungen Chemnitz, Foto: Kunstsammlungen Chemnitz/Archiv © VG Bild-Kunst, Bonn 2020
Karl Schmidt-Rottluff (1884–1976)
Kerzenständer, vor 1943
Theodor Artur Winde (1886–1965), Holztiere, 1947, Holz, Kunstsammlungen Chemnitz, Foto: Kunstsammlungen Chemnitz/PUNCTUM/Bertram Kober
Theodor Artur Winde (1886–1965)
Holztiere, 1947
Walter Gluch (1910–?), Schale »Flamingo«, 1949, Rosalinglas, ø 21 cm, Kunstsammlungen Chemnitz, Foto: Kunstsammlungen Chemnitz/PUNCTUM/Bertram Kober
Walter Gluch (1910–?)
Schale »Flamingo«, 1949