Textile and Decorative Arts Collections

Otto Eckmann (1865–1902), Ausschnitt aus: Fünf Schwäne (Pfeilerbehang) I Detail from: Five swans (stilt hangings), 1897, Wirkarbeit, Leinen, Wolle I Knitting, linen, wool, 238 x 78 cm, Kunstsammlungen Chemnitz, Foto: Kunstsammlungen Chemnitz/PUNCTUM/Bertram Kober

Originating from the model collection founded in 1898, the textile collection comprises unique textiles from the 19th to 21th centuries with a focus on Art Nouveau, Wiener Werkstätte, Bauhaus and textile art after 1945 as well as a large number of carpets, embroideries, lace and non-European textiles. Well-known artists are represented, such as William Morris, Mariano Fortuny, Gunta Stölzl, Traude-Maria Henschel, Karl Lagerfeld, Daniel Buren and Erika Hock. A speciality are 5,000 women’s stockings and 500 gloves from the period between 1880 and 1930 as well as 600 Coptic fabric fragments from the 4th to 8th centuries. The textile and decorative arts collection also includes an exclusive collection of Japanese dyeing stencils (130 katagami) and European wallpapers (1,000 exhibits), as well as nature studies (150 sheets), decorative arts and an important collection of international posters by 19th and 20th century artists (6,700 posters). The collection of modern product design includes the estate of the designer Karl Clauss Dietel. The artworks by Henry van de Velde are on view in the Henry van de Velde Museum.

The majority of the textile and decorative arts collection, which comprises over 37,000 exhibits, was created during the heyday of Chemnitz’s industrial age and has been continuously added to to this day. The textile collection in particular is unique in Europe due to its quality and diversity.

Gallery

Otto Eckmann (1865–1902), Fünf Schwäne (Pfeilerbehang) I Five Swans, 1897, Wirkarbeit, Leinen, Wolle, 238 x 78 cm, Kunstsammlungen Chemnitz, Foto: Kunstsammlungen Chemnitz/PUNCTUM/Bertram Kober
Otto Eckmann (1865–1902)
Fünf Schwäne (Pfeilerbehang) I Five Swans, 1897
Karl Schmidt-Rottluff (1884–1976), Kerzenständer I Candlestand, vor 1943, Eisen, geschmiedet I Iron, forged, 137 x 90 x 44 cm, Kunstsammlungen Chemnitz, Foto: Kunstsammlungen Chemnitz/Archiv © VG Bild-Kunst, Bonn 2020
Karl Schmidt-Rottluff (1884–1976)
Kerzenständer I Candlestand, vor 1943
Maria May (1900–1968), Paris (Spritzstoff I Spray fabric), 1930, Schablonenspritzdruck, Viskose, Kreppbindung I stencil spray printing, viscose, crepe binding, 237 x 117 cm, Kunstsammlungen Chemnitz, Foto: bpk/Kunstsammlungen Chemnitz/May Voigt
Maria May (1900–1968)
Paris (Spritzstoff I Spray fabric), 1930
Steger, Milly (1881–1948), Kauerndes Mädchen I Crouching girl, 1925, Porzellan I porcelain, 30 cm hoch, Kunstsammlungen Chemnitz, Foto: Kunstsammlungen Chemnitz/PUNCTUM/Bertram Kober
Steger, Milly (1881–1948)
Kauerndes Mädchen I Crouching girl, 1925
William Morris (1834–1896), Strawberry Thief I Erdbeerdieb, 1883, Baumwolle, Modeldruck I cotton, block printing, 66,5 x 49,5 cm, Kunstsammlungen Chemnitz, Foto: Kunstsammlungen Chemnitz/Antje Neumann-Golle
William Morris (1834–1896)
Strawberry Thief I Erdbeerdieb, 1883
Familie Friedrich Kircheisen, Chemnitz, Damenstrümpfe I Lady stockings, um 1908, Kunstsammlungen Chemnitz, Foto: bpk/Kunstsammlungen Chemnitz/May Voigt
Familie Friedrich Kircheisen, Chemnitz
Damenstrümpfe I Lady stockings, um 1908
Henry van de Velde (1863–1957), Plakat TROPON I Poster TROPON, 1898, Farblithografie I colour lithograph, 108,5 x 73 cm, Kunstsammlungen Chemnitz, Foto: bpk/Kunstsammlungen Chemnitz/May Voigt © VG Bild-Kunst, Bonn 2020
Henry van de Velde (1863–1957)
Plakat TROPON I Poster TROPON, 1898
Erica von Scheel (1881–1966), Batik für einen Tisch I Batik for a table, um 1908/1909, Batik, Seide I batik, silk, ø 90 cm, Kunstsammlungen Chemnitz, Foto: bpk/Kunstsammlungen Chemnitz/May Voigt
Erica von Scheel (1881–1966)
Batik für einen Tisch I Batik for a table, um 1908/1909
Otti Berger (1898–1944), Kinderzimmerteppich I Nursery carpet, 1929, Bauhaus Dessau, Abgewandelte Leinwandbindung, Baumwolle, merzerisierte Baumwolle I Modified linen weave, cotton, mercerized cotton, 187,5 x 112,5 cm, Kunstsammlungen Chemnitz, Foto: bpk/Kunstsammlungen Chemnitz/May Voigt
Otti Berger (1898–1944)
Kinderzimmerteppich I Nursery carpet, 1929, Bauhaus Dessau
Theodor Artur Winde (1886–1965), Holztiere I Wooden animals, 1947, Holz I wood, Kunstsammlungen Chemnitz, Foto: Kunstsammlungen Chemnitz/PUNCTUM/Bertram Kober
Theodor Artur Winde (1886–1965)
Holztiere I Wooden animals, 1947
Josef Hoffmann (1870–1956) , Jagdfalke (Druckstoff) I Gyrfalcon (printed fabric), 1910/1915, Modeldruck, Leinen I block printing, linen, 99 x 70,5 cm, Kunstsammlungen Chemnitz, Foto: bpk/Kunstsammlungen Chemnitz/May Voigt
Josef Hoffmann (1870–1956)
Jagdfalke (Druckstoff) I Gyrfalcon (printed fabric), 1910/1915
Linkes Vorderteil eines Taufkleides (Detail) I Left part of the frontside of a christening robe (detail), Brüssel, um 1720 , Klöppelspitze, Leinen I bobbin lace, linen, 62 x 35 cm, Kunstsammlungen Chemnitz, Foto: Kunstsammlungen Chemnitz/PUNCTUM/Bertram Kober
Linkes Vorderteil eines Taufkleides (Detail) I Left part of the frontside of a christening robe (detail), Brüssel, um 1720
Wanda Bibrowicz (1878–1954) , Schafe (Wandbehang) I Sheep (wall hangings), 1949, Handweberei, Gobelin I hand weaving, Gobelin, 180 x 150 cm, Kunstsammlungen Chemnitz, Foto: Kunstsammlungen Chemnitz/PUNCTUM/Bertram Kober
Wanda Bibrowicz (1878–1954)
Schafe (Wandbehang) I Sheep (wall hangings), 1949
Josef Hoffmann (1870–1956), Becher I Cup, 1926, Messing I Brass, 32,5 cm hoch, Kunstsammlungen Chemnitz, Foto: Kunstsammlungen Chemnitz/PUNCTUM/Bertram Kober
Josef Hoffmann (1870–1956)
Becher I Cup, 1926
Inge Götze (*1939), Magma im Quadrat, 1984, Kunstseide, Seide, Baumwolle, Faltentechnik, Applikation I artificial silk, silk, cotton, folding technique,apliqué, 162 x 162 cm, Kunstsammlungen Chemnitz, Foto: Kunstsammlungen Chemnitz/PUNCTUM/Bertram Kober © Inge Götze
Inge Götze (*1939)
Magma im Quadrat, 1984
Elrid Metzkes (1934–2014), Tanz I–II I Dance I-II, 1987–1989, Gobelin, Wolle, Leinen I Gobelin, wool, linen, je 220 x 150 cm, Kunstsammlungen Chemnitz, Foto: Kunstsammlungen Chemnitz/PUNCTUM/Bertram Kober
Elrid Metzkes (1934–2014)
Tanz I–II I Dance I-II, 1987–1989
Max Pechstein (1881–1955), Naturstudie I Nature study, 1902, Bleistift, Aquarell, Deckfarbe auf Papier I pencil, aquarelle, coating paint on paper, 69,5 x 47,9 cm, Kunstsammlungen Chemnitz, Foto: bpk/Kunstsammlungen Chemnitz © VG Bild-Kunst, Bonn 2020
Max Pechstein (1881–1955)
Naturstudie I Nature study, 1902
Wilhelm Freese, Plakat anlässlich der Jubiläums-Ausstellung des Kunstgewerbevereins Chemnitz I Poster for the aniversary exhibition of the Kunstgewerbeverein Chemnitz, 1909, Farblithografie I Colour lithograph, Kunstsammlungen Chemnitz, Foto: Kunstsammlungen Chemnitz/Archiv
Wilhelm Freese
Plakat anlässlich der Jubiläums-Ausstellung des Kunstgewerbevereins Chemnitz I Poster for the aniversary exhibition of the Kunstgewerbeverein Chemnitz, 1909
Karl Heubler (1884–1961), Weinkrug I Wine jug, 1935, Kupfer I copper, 16 cm hoch, Kunstsammlungen Chemnitz, Foto: Kunstsammlungen Chemnitz/PUNCTUM/Bertram Kober
Karl Heubler (1884–1961)
Weinkrug I Wine jug, 1935
Hans Christiansen (1866–1945), Tapete I Wallpaper, 1910, Papier, gedruckt I paper, printed, Kunstsammlungen Chemnitz, Foto: Kunstsammlungen Chemnitz/Archiv
Hans Christiansen (1866–1945)
Tapete I Wallpaper, 1910
Katagami (japanische Färbeschablone I japanese printing stencil), 19. Jh., Maulbeerbaumpapier I Mulberry paper, Kunstsammlungen Chemnitz, Foto: Kunstsammlungen Chemnitz/Archiv
Katagami (japanische Färbeschablone I japanese printing stencil), 19. Jh.
Walter Gluch (1910–2009), Schale I Bowl »Flamingos«, 1949, Rosalinglas I rosalin glass, ø 21 cm, Kunstsammlungen Chemnitz, Foto: Kunstsammlungen Chemnitz/PUNCTUM/Bertram Kober
Walter Gluch (1910–2009)
Schale I Bowl »Flamingos«, 1949