Kunstsammlungen am Theaterplatz
7. Jul 2024 – 20. Oct 2024

Hanna Bekker vom Rath

Karl Schmidt-Rottluff, Veranda mit Sonnenschirm, 1958, Öl auf Leinwand, 76 x 112 cm, Brücke-Museum, Karl und Emy Schmidt-Rottluff Stiftung © © VG Bild-Kunst, Bonn 2024

Hanna Bekker vom Rath
Eine Aufständische für die Moderne

The exhibition presents one of the most dedicated art collectors and dealers of the post-war period. Hanna Bekker vom Rath started out as a painter, while also promoting numerous expressionist artists by purchasing their works.

One focus of the exhibition is the collection Hanna Bekker vom Rath built up from the 1920s onwards in the Blue House in Hofheim, her main place of residence. Artist-friends of hers found refuge and safety there – especially during the National Socialist period. Among her special protégés were Alexej von Jawlensky, Ida Kerkovius, Paul Klee and above all, Karl Schmidt-Rottluff. She maintained a close life-long friendship with the latter. He visited her regularly as of 1932, particularly during the repressive years under National Socialism, to which countless of his paintings and watercolours testify. In 1954 Hanna Bekker vom Rath even made a studio available especially for him. In addition to works he created there, other major works from Hanna Bekker vom Rath’s collection provide an impression of the artistic charisma of the Blue House.

Immediately after the Second World War, Hanna Bekker vom Rath set up a gallery in Frankfurt am Main called the Frankfurter Kunstkabinett. In the 1950s she began travelling a lot, thereby becoming an important ambassador for modern art from Germany. The exhibition, with more than 50 works on loan, has been organised in close cooperation with the Brücke Museum in Berlin.

Gallery

Hanna Bekker vom Rath im Roten Zimmer des Blauen Hauses mit Kunstwerken von Alexej von Jawlensky, Ida Kerkovius, Alexander Archipenko, Wilhelm Lehmbruck sowie dem Wuzhiqi, 1946, Foto: Marta Hoepffner © Estate Marta Hoepffner
Hanna Bekker vom Rath im Roten Zimmer des Blauen Hauses mit Kunstwerken von Alexej von Jawlensky, Ida Kerkovius, Alexander Archipenko, Wilhelm Lehmbruck sowie dem Wuzhiqi, 1946
Benno Walldorf, Porträt Hanna Bekker vom Rath, 1968, Öl auf Leinwand, 65 x 85 cm, Museum Wiesbaden, Foto: Museum Wiesbaden/Bernd Fickert © VG Bild-Kunst, Bonn 2024
Benno Walldorf
Porträt Hanna Bekker vom Rath, 1968
Karl Schmidt-Rottluff, Veranda mit Sonnenschirm, 1958, Öl auf Leinwand, 76 x 112 cm, Brücke-Museum, Karl und Emy Schmidt-Rottluff Stiftung © © VG Bild-Kunst, Bonn 2024
Karl Schmidt-Rottluff
Veranda mit Sonnenschirm, 1958
Karl Schmidt-Rottluff, Wegkehre im Taunus, 1935, Kunstsammlungen Chemnitz, Leihgabe aus Privatbesitz, Foto: Kunstsammmlungen Chemnitz/May Voigt © VG Bid-Kunst, Bonn 2023
Karl Schmidt-Rottluff
Wegkehre im Taunus, 1935
Hanna Bekker vom Rath rauchend, um 1932, Foto: Archiv Hanna Bekker vom Rath
Hanna Bekker vom Rath rauchend, um 1932
Alexej von Jawlensky, Spanierin (Frauenkopf vor grauem Hintergrund), 1913, Öl auf Pappe, 64,4 x 53,4 cm , Museum Wiesbaden, erworben 1987 aus dem Nachlass Hanna Bekker vom Rath, Dauerleihgabe des Vereins zur Förderung der bildenden Kunst in Wiesbaden e.V., Foto: Museum Wiesbaden/Bernd Fickert
Alexej von Jawlensky
Spanierin (Frauenkopf vor grauem Hintergrund), 1913
Karl Schmidt-Rottluff, Bildnis Hanna Bekker, 1952, Museum Wiesbaden, Schenkung Maximiliane Kraft 2013 © VG Bild-Kunst, Bonn 2023
Karl Schmidt-Rottluff
Bildnis Hanna Bekker, 1952
Paul Klee, Läufer – Haker – Boxer, 1920, Aquarell auf Papier, 21,6 x 30,5 cm, Museum Wiesbaden, Dauerleihgabe aus dem Nachlass Hanna Bekker vom Rath, Foto: Museum Wiesbaden
Paul Klee
Läufer – Haker – Boxer, 1920
Rotes Zimmer mit Mittelmeerhafen und Dorfecke, 1983, Foto: Victor von Brauchitsch
Rotes Zimmer mit Mittelmeerhafen und Dorfecke, 1983