Kunstsammlungen am Theaterplatz
22. Oct 2023 – 14. Jan 2024

Which modernism?

Christian Schad, Die Mexikanerin, 1930, Öl auf Leinwand, Museen der Stadt Aschaffenburg, Foto: Stefan Stark © VG BIld-Kunst, Bonn 2023

Which modernism?
In- und Outsider der Avantgarde

The exhibition is dedicated to two poles of modern art between the two world wars. The focus is on a re-evaluation of so-called naïve painting and avant-garde positions, such as Cubism, New Objectivity and Surrealism. A high-caliber selection of around 100 works tells the story of relationships, networks, and mutual influences between well-known protagonists of Classical Modernism and lesser-known autodidacts of naïve art. It enables a new reading and puts the canon of “in”- and “outsiders” up for discussion.

The center is the historical exhibition Les Maîtres populaires de la réalité. This took place in 1937 in the hall of the Revue de la Renaissance in Paris; in the shadow of the World’s Fair, which was dominated by strong ideological juxtapositions; Stalinist and Nazi megalomaniac architectures and sculptures. The show Les Maîtres populaires de la réalité featured works by Henri Rousseau, Séraphine Louis, André Bauchant, and Camille Bombois, among others. The artists never saw themselves as a unified group, but they were seen as a popular counter-movement to other styles, with whose representatives they were in close contact. The exhibition was later shown in modified form in Zurich, London, and later in New York. Afterwards it became quieter and most of the artists shown there were initially forgotten again.

The exhibition, based on an idea by Manja Wilkens, was created in close cooperation between the Kunstsammlungen Chemnitz and the Sprengel Museum Hannover. Numerous works in the exhibition come from the collections of both museums. They are supplemented by exquisite national and international loans and, in particular, an extensive convolute from the private Zander Collection.

A catalog accompanying the exhibition has been published by Distanz Verlag, Berlin.

With works by: André Bauchant, Max Beckmann, Camille Bombois, Heinrich Campendonk, Marc Chagall, Edith Dettmann, Adolf Dietrich, Otto Dix, Max Ernst, Kurt Günther, Alexander Kanoldt, Fernand Léger, Séraphine Louis, Jean Lurçat, August Macke, René Magritte, Max Peiffer-Watenphul Dominique Peyronnet, Henri Rousseau, Felix Nussbaum, Christian Schad, Georg Schrimpf, Karl Schwesig, Richard Seewald, Adalbert Trillhaase, Maurice Utrillo, Louis Vivin, Gustav Wunderwald und anderen…

 

In cooperation with

 

 

 

 

Sponsored by

                                       

 

Gallery

Ausstellungsansicht, Welche Moderne?, 2023, Foto: Alexander Meyer
Ausstellungsansicht
Welche Moderne?, 2023
Christian Schad, Die Mexikanerin, 1930, Öl auf Leinwand, Museen der Stadt Aschaffenburg, Foto: Stefan Stark © VG BIld-Kunst, Bonn 2023
Christian Schad
Die Mexikanerin, 1930
Ausstellungsansicht, Welche Moderne?, 2023, Foto: Alexander Meyer
Ausstellungsansicht
Welche Moderne?, 2023
Camille Bombois, Ohne Titel, 1935, Öl auf Leinwand, Sammlung Zander, Foto: Sammlung Zander © VG Bild-Kunst, Bonn 2023
Camille Bombois
Ohne Titel, 1935
Séraphine Louis, Blumen, um 1929, Ripolin auf Leinwand, Privatsammlung Düsseldorf, Foto: Privatbesitz
Séraphine Louis
Blumen, um 1929
Ausstellungsansicht, Welche Moderne?, 2023, Foto: Alexander Meyer
Ausstellungsansicht
Welche Moderne?, 2023
Jean Lurçat, Die Traube, um 1956, Wandteppich, Paul-Ludwig-Stiftung-Jean-Lurçat, Foto: Patrick Kalleicher © VG Bild-Kunst, Bonn 2023
Jean Lurçat
Die Traube, um 1956
August Macke, Fingerhüte im Garten, 1912, Öl auf Pappe, Privatsammlung, Foto: Kunstsammlungen Chemnitz/PUNCTUM/Bertram Kober
August Macke
Fingerhüte im Garten, 1912
Henri Rousseau, Rosensträußchen, 1882, Öl auf Holz, Sammlung Zander, Foto: Sammlung Zander
Henri Rousseau
Rosensträußchen, 1882
Ausstellungsansicht, Welche Moderne?, 2023, Foto: Alexander Meyer
Ausstellungsansicht
Welche Moderne?, 2023
André Bauchant, Sillleben mit Kaninchen, 1924, Öl auf Leinwand, Sammlung Zander, Foto: Sammlung Zander © VG Bild-Kunst, Bonn 2023
André Bauchant
Sillleben mit Kaninchen, 1924
René Magritte, Das Vergnügen, 1927, Öl auf Leinwand, Kunstsammlungen Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf, Foto: Achim Kukulies © VG Bild-Kunst, Bonn 2023
René Magritte
Das Vergnügen, 1927
Adolf Dietrich, Hermelin und tote Möve in Mondscheinlandschaft, 1908, Öl auf Leinwand, Kunstmuseum Thurgau, Kartause Ittingen, Foto: Thurgauische Kunstgesellschaft/ProLitteris © VG Bild-Kunst, Bonn 2023
Adolf Dietrich
Hermelin und tote Möve in Mondscheinlandschaft, 1908
Marc Chagall, Die Levkojen, 1949, Gouache und Aquarell über Bleistift auf Karton, Von der Heydt-Museum, Wuppertal, Foto: Medienzentrum Wuppertal
Marc Chagall
Die Levkojen, 1949
Max Beckmann, Place de la Concorde bei Tag, 1939, Öl auf Leinwand, Kunstsammlungen Chemnitz-Museum Gunzenhauser, Eigentum der Stiftung Gunzenhauser, Chemnitz, Foto: Kunstsammlungen Chemnitz/Archiv
Max Beckmann
Place de la Concorde bei Tag, 1939
Felix Nussbaum, Funkturm Nr. 2, 1928, Öl auf Leinwand, Felix-Nussbaum-Haus im Museumsquartier Osnabrück, Leihgabe der Niedersächsischen Sparkassenstiftung, Foto: Museumsquartier Osnabrück, Christian Grovermann
Felix Nussbaum
Funkturm Nr. 2, 1928
Ausstellungsansicht, Welche Moderne?, 2023, Foto: Alexander Meyer
Ausstellungsansicht
Welche Moderne?, 2023
Fernand Léger, Vorstudie zum Gemälde Komposition mit zwei Papageien, 1937, Sprengel Museum Hannover, Foto: Sprengel Museum/Herling/Herlin/Werner
Fernand Léger
Vorstudie zum Gemälde Komposition mit zwei Papageien, 1937
Ausstellungsansicht, Welche Moderne?, 2023, Foto: Alexander Meyer
Ausstellungsansicht
Welche Moderne?, 2023
André Bauchant, Portrait d’André Bauchant par lui-même, 1938, Sammlung Zander, Foto: Sammlung Zander © VG Bild-Kunst, Bonn 2022
André Bauchant
Portrait d’André Bauchant par lui-même, 1938
Ausstellungsansicht, Welche Moderneß, 2023, Foto: Alexander meyer
Ausstellungsansicht
Welche Moderneß, 2023
André Bauchant, Der Wagen Apollons, 1928, Öl auf Leinwand, Sammlung Zander, Foto: Sammlung Zander © VG Bild-Kunst, Bonn 2023
André Bauchant
Der Wagen Apollons, 1928
Adalbert Trillhaase, Die Jakobsleiter, o. J., Öl auf Leinwand, Clemens Sels Museum Neuss, Foto: Walter Klein, Düsseldorf
Adalbert Trillhaase
Die Jakobsleiter, o. J.
Adalbert Trillhaase, Die Bückburger, 1919, Gouache auf Karton, Clemens Sels Museum Neuss, Foto: Walter Klein, Düsseldorf
Adalbert Trillhaase
Die Bückburger, 1919
Otto Dix, Familie des Malers Adalbert Trillhaase, 1923, Öl auf Leinwand, Staatliche Museen zu Berlin, Nationalgalerie, Foto: Jörg P. Anders © VG Bild-Kunst, Bonn 2023
Otto Dix
Familie des Malers Adalbert Trillhaase, 1923
Max Pfeiffer Watenphul, Bildnis Maria Cyrenius, 1921, Öl auf Leinwand auf Pappe, Sprengel Museum Hannover, Leihgabe Alessandra Pasqualucci, Rom, Foto: Herling/Herling/Werner Sprengel Museum Hannover © Alessandra Pasqualucci, Rom
Max Pfeiffer Watenphul
Bildnis Maria Cyrenius, 1921