Kunstsammlungen am Theaterplatz
20. Nov 2022 – 26. Feb 2023

Between avant-garde and repression

Vilém Reichmann, Bombardón (aus dem Zyklus Verwundete Stadt) / Bombardón (z cyklu Raněné město), 1946, Silbergelatineabzug auf Barytpapier, 40 × 29,5 cm, Mährische Galerie, Brünn / Moravská galerie v Brně © VG Bild-Kunst, Bonn 2022

Between avant-garde and repression
Czech Photography 1948 - 1968

Following the classical avant-gardes in Paris around 1930, an exhibition of Czech Photography in the post-war period will now focus on another major chapter in the history of European photography. The centre of attention will be five Czech photographers from that period: Josef Sudek, Vilém Reichmann, Emila Medková, Jan Svoboda and Josef Koudelka.
Medková and Reichmann positioned themselves decisively in the surrealist tradition of the inter-war period when, on their forays through Prague and Brno, they uncovered a dream-like dimension behind everyday reality. Svoboda, however, took modern abstract-geometric still-lifes, while Sudek combined the different facets of Czech photography, be that in still-lifes composed as if by chance or in magically hovering views from the famous garden of the architect Otto Rothmayer. Finally, Koudelka’s photographs documenting the suppression of the Prague Spring visualize how the socio-political conditions of those years became inscribed in all his photographs, albeit indirectly. Despite these differences, surprising parallels also emerge enabling conclusions to be drawn not only about the specific features of Czech photography in the post-war period in Europe, but also about the outstanding artistic quality of the works on loan from the Moravian
Gallery (Moravská galerie), in Brno and the Museum of Decorative Arts, Praha (Uměleckoprůmyslové museum v Praze.

InformationPDF

Gallery

Vilém Reichmann, Bombardón (aus dem Zyklus Verwundete Stadt) / Bombardón (z cyklu Raněné město), 1946, Silbergelatineabzug auf Barytpapier, 40 × 29,5 cm, Mährische Galerie, Brünn / Moravská galerie v Brně © VG Bild-Kunst, Bonn 2022
Vilém Reichmann
Bombardón (aus dem Zyklus Verwundete Stadt) / Bombardón (z cyklu Raněné město), 1946
Josef Sudek, Erinnerungen der Träume (Rothmayers Garten), 1959, Uměleckoprůmyslové museum v Praze (Kunstgewerbemuseum Prag) © Gabina Fárová
Josef Sudek
Erinnerungen der Träume (Rothmayers Garten), 1959
Josef Koudelka, Platz der Republik, Invasion 68 / Náměstí Republiky, Invaze 68, 1968, Inkjet Print, 65,5 × 100 cm, Kunstgewerbemuseum Prag / Uměleckoprůmyslové museum v Praze, Schenkung der Josef Koudelka Foundation © Josef Koudelka / Josef Koudelka Foundation
Josef Koudelka
Platz der Republik, Invasion 68 / Náměstí Republiky, Invaze 68, 1968
Josef Sudek, Späte Rosen / Poslední růže, 1959, Silbergelatineabzug auf Barytpapier, 29,3 × 24 cm, Sammlung Siegert München © Gábina Fárová
Josef Sudek
Späte Rosen / Poslední růže, 1959
Jan Svoboda, Bild, das nicht wiederkehrt XXXV / Který se nevrátí XXXV, 1972, Silbergelatineabzug auf Barytpapier, 39 × 29 cm, Sammlung Siegert München © Hana Svobodová
Jan Svoboda
Bild, das nicht wiederkehrt XXXV / Který se nevrátí XXXV, 1972
Emila Medková, Wind / Vítr, 1948, Silbergelatineabzug auf Barytpapier, 29,8 × 24,3 cm, Sammlung Siegert München © Eva Kosáková
Emila Medková
Wind / Vítr, 1948
Vilém Reichmann, o. T. (aus dem Zyklus Verwundete Stadt) / Bez názvu (z cyklu Raněné město), 1946, Silbergelatineabzug auf Barytpapier, 23 × 18 cm, Mährische Galerie, Brünn / Moravská galerie v Brně © VG Bild-Kunst, Bonn 2022
Vilém Reichmann
o. T. (aus dem Zyklus Verwundete Stadt) / Bez názvu (z cyklu Raněné město), 1946

Dates Between avant-garde and repression

more events

Guestbook

  • Leave a Reply